Każdy z nas zapewne kiedyś otrzymał decyzję administracyjną, z którą się nie zgadzał. Po otrzymaniu takiego pisma nie należy załamywać rąk. Jest bowiem możliwość wniesienia środka odwoławczego, dzięki któremu właściwy organ ponownie zajmie się sprawą. W dzisiejszym wpisie kilka słów o odwołaniu w procedurze administracyjnej
Czym jest odwołanie?
Odwołanie w procedurze administracyjnej (art. 127 Kodeksu postępowania administracyjnego – kpa) jest podaniem, które składa się do właściwego organu. Na tle innych podań wyróżnia się tym, iż prawidłowo złożone prowadzi do wszczęcia postępowania odwoławczego w danej sprawie przez organ wyższego szczebla bądź też w wyjątkowych okolicznościach jest podstawą do ponownego rozpatrzenia danej sprawy przez organ pierwszej instancji. Pamiętajmy, że odwołujemy się od wydanej decyzji, która nie jest jeszcze ostateczna. Odwołanie może nastąpić pisemnie, ale też np. ustnie w siedzibie organu do protokołu.
Co powinno zawierać odwołanie?
W odwołaniu należy wskazać co najmniej osobę od której odwołanie pochodzi, jej adres, żądanie (w tym przypadku wskazanie, że chodzi o odwołanie od danej decyzji) oraz właściwe podpisy. Organ odwoławczy może pozostawić odwołanie bez rozpoznania, jeżeli nie wskazano adresu osoby odwołującej i nie da się go ustalić albo też, gdy osoba odwołująca nie uzupełni braków pisma w wyznaczonym terminie.
Art. 128 kpa stanowi, iż odwołanie, co do zasady, nie musi zawierać szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy, że strona da do zrozumienia, że jest niezadowolona z treści decyzji lub jej części. Odwołanie w procedurze administracyjnej jest środkiem bardzo odformalizowanym. Ma to zapewnić stronie maksymalne ułatwienie obrony jej interesów. Generalnie strona nie musi w odwołaniu wskazywać swojego poglądu w sprawie, przedstawiać proponowanego rozstrzygnięcia stosownie do art. 138 kpa czy nawet uzasadniać złożenia odwołania. Nowe orzecznictwo Naczelnego Sądu administracyjnego delikatnie podniosło wymagania co do treści odwołania (np. wyrok NSA z dnia 5 czerwca 2008 r., I OSK 888/07). Nie zmienia to jednak przyjętej w art. 128 kpa zasady.
O ile odwołanie bez uzasadnienia zapewne zostanie przyjęte i rozpatrzone przez organ odwoławczy o tyle odradzam składanie takiego lakonicznego pisma. W odwołaniu mamy okazję przedstawić organowi nasz pogląd w sprawie, wskazać błędy popełnione przez organ pierwszej instancji, czy też zaprezentować nowe dowody. Skoro składamy odwołanie to nie zgadzamy się z decyzją. Wykorzystajmy odwołanie, aby przedstawić nasze spojrzenie na sprawę. Precyzyjne sformułowanie odwołania i jego uzasadnienia jest w naszym interesie. Może pomóc organowi odwoławczemu w podjęciu korzystnego dla nas rozstrzygnięcia. Istotne jest, aby organ wiedział, o co nam chodzi i w jakim kierunku chcemy, aby prowadził postępowanie odwoławcze.
Gdzie i w jakim terminie składamy odwołanie?
Odwołanie adresowane do organu odwoławczego składamy do organu, który wydał decyzję w pierwszej instancji. Dopiero po wstępnej analizie odwołania organ pierwszej instancji przekazuje pismo do organu odwoławczego. Co się stanie, gdy przez pomyłkę złożymy odwołanie bezpośrednio do organu odwoławczego bądź innego organu? Zgodnie z art. 65 kpa takie podanie zostaje przekazane do właściwego organu. Jeżeli podanie zostało wniesione do organu niewłaściwego przed upływem terminu do złożenia odwołania uważa się, że termin został zachowany.
Termin do wniesienia odwołania wynosi 14 dni. Jest on liczony od momentu ogłoszenia decyzji (gdy decyzja jest ogłaszana ustanie) lub od momentu prawidłowego otrzymania decyzji w formie pisemnej przez stronę. Zachowamy termin do złożenia odwołania, jeżeli w ciągu 14 dni nadamy pismo w placówce operatora pocztowego – Poczta Polska.
Należy podkreślić, że Kodeks postępowania administracyjnego gwarantuje nam możliwość odwołania od decyzji administracyjnej wydanej przez organ pierwszej instancji. Profesjonalnie sporządzone odwołanie daje szansę na zmianę niekorzystnych dla nas decyzji administracyjnych.
Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu